Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozpouštěcí charakteristiky platinových kovů z automobilových katalyzátorů.
Štědrý, Robin ; Mihaljevič, Martin (vedoucí práce) ; Navrátil, Tomáš (oponent)
Distribuce platinových kovů a jejich zvyšující se emise v životním prostředí je spojena s jejich používáním v automobilových katalyzátorech. Antropogenní emise těchto kovů se hromadí převážně v blízkosti silničních komunikací. Pro naše experimenty byly pořízeny dva benzínové a dva dieselové katalyzátory. Přičemž od každého byl jeden použitý a jeden nový. Pro použité metody byl z katalyzátorů připraven práškový vzorek. Metody ICP-OES a XRD byly použity pro stanovení fázového a elementárního složení těchto vzorků. Benzínový katalyzátor obsahuje fáze Al a Ce-oxidů s katalytickou vrstvou Pt-Pd-Rh. Zatímco práškový vzorek z dieselového katalyzátoru obsahuje zejména fázi cordieritu s vrstvou Pt. Metoda ICP-MS byla použita pro stanovení koncentrací Pt, Pd a Rh z práškových vzorků katalyzátorů. Před samotnou analýzou Pt, Pd a Rh byla provedena jako pre- koncentrační metoda dokimastická tavba do Ni-S. Rozpouštěcí charakteristiky Pt, Pd, Rh byly zkoumány během kinetických vsádkových experimentů v chloridu sodném NaCl, Na2P4O7 (NaPyr), fulvokyselině (FK) a v kyselině citronové (KS). Z výsledků vyplývá, že nejrychleji se Pt a Pd rozpouští v KC a v NaPyr. Chlorid sodný, který může být obsažen v tající vodě ze zimního solení silnic, neměl v použité koncentraci (1g/l) výrazný vliv, jak na speciaci chloridových komplexů,...
Monitorování kvality ovzduší v místech s vysokou dopravní zátěží: Certifikovaná metodika
Ličbinský, Roman ; Huzlík, Jiří ; Hegrová, Jitka
Znečištění ovzduší emisemi je jedním z nejzávažnějších problémů dopravy, a to zejména v důsledku významného rizika pro zdraví člověka. Příčinou emisí škodlivin do volného ovzduší jsou výfukové plyny vznikající při spalování pohonných hmot v motorech automobilů. Jsou to komplexní směsi, obsahující stovky chemických látek v různých koncentracích, přispívající k dlouhodobému oteplování atmosféry, k tzv. "skleníkovému efektu", nebo často s toxickými, mutagenními i karcinogenními vlastnostmi pro člověka. Předkládaná metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 - Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), za finanční podpory Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Jejím cílem je sjednocení postupů pro realizaci a vyhodnocení sledování kvality ovzduší za účelem poskytování objektivních informací o skutečném stavu a vývoji kvality ovzduší v oblastech s intenzivní dopravou. Shrnuje legislativou definované požadavky na sledování kvality ovzduší a zároveň definuje škodliviny, jejichž velmi významným zdrojem je doprava, a které je vhodné sledovat při hodonocení vlivu dopravy na kvalitu ovzduší, tzn. oxid dusičitý, (nano)částice, benzen, případně platinové kovy a benzo[a]pyren. Metodika může sloužit Ministerstvu dopravy, vlastníkům silničních komunikací či jejich správcům (ŘSD, státní správě a samosprávě) jako efektivní nástroj pro kontrolu jak dlouhodobého monitoringu, tak orientačních ambulantních měření kvality ovzduší v okolí silničních komunikací. Zároveň nalezne uplatnění u zpracovatelů měření, a organizací zabezpečujících vlastní měření kvality ovzduší, kterým poskytne standardizovaný postup k zabezpečení precizního hodnocení kvality ovzduší na základě reálných údajů. Metodika přispěje také k prohloubení znalostí zaměstnanců všech zmíněných institucí a poskytne standardizovaný postup, na který se budou moci například odkázat zadavatelé veřejných zakázek v dané oblasti.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Rozpouštěcí charakteristiky platinových kovů z automobilových katalyzátorů.
Štědrý, Robin ; Mihaljevič, Martin (vedoucí práce) ; Navrátil, Tomáš (oponent)
Distribuce platinových kovů a jejich zvyšující se emise v životním prostředí je spojena s jejich používáním v automobilových katalyzátorech. Antropogenní emise těchto kovů se hromadí převážně v blízkosti silničních komunikací. Pro naše experimenty byly pořízeny dva benzínové a dva dieselové katalyzátory. Přičemž od každého byl jeden použitý a jeden nový. Pro použité metody byl z katalyzátorů připraven práškový vzorek. Metody ICP-OES a XRD byly použity pro stanovení fázového a elementárního složení těchto vzorků. Benzínový katalyzátor obsahuje fáze Al a Ce-oxidů s katalytickou vrstvou Pt-Pd-Rh. Zatímco práškový vzorek z dieselového katalyzátoru obsahuje zejména fázi cordieritu s vrstvou Pt. Metoda ICP-MS byla použita pro stanovení koncentrací Pt, Pd a Rh z práškových vzorků katalyzátorů. Před samotnou analýzou Pt, Pd a Rh byla provedena jako pre- koncentrační metoda dokimastická tavba do Ni-S. Rozpouštěcí charakteristiky Pt, Pd, Rh byly zkoumány během kinetických vsádkových experimentů v chloridu sodném NaCl, Na2P4O7 (NaPyr), fulvokyselině (FK) a v kyselině citronové (KS). Z výsledků vyplývá, že nejrychleji se Pt a Pd rozpouští v KC a v NaPyr. Chlorid sodný, který může být obsažen v tající vodě ze zimního solení silnic, neměl v použité koncentraci (1g/l) výrazný vliv, jak na speciaci chloridových komplexů,...
Stanovení Pt kovů v environmentálních vzorcích
Kotková, Kristýna ; Mihaljevič, Martin (vedoucí práce) ; Strnad, Ladislav (oponent)
Platinové kovy nacházejí stále větší uplatnění v různých odvětvích průmyslu, což způsobuje jejich výskyt v mnoha složkách životního prostředí včetně bioty. Vzhledem k potenciálním zdravotním rizikům, která mohou sloučeniny Pt kovů představovat, je v současné době zájem vědců soustředěný na studium chování Pt kovů v ekosystému. K tomuto účelu se využívají nejrůznější analytické metody. Tato bakalářská práce se zabývá vlastnostmi Pt kovů, jejich výskytem a chováním v životním prostředí, a jejím cílem je posoudit jednotlivé analytické metody sloužící ke stanovení Pt kovů v environmentálních vzorcích. Klíčová slova: platinové kovy, stanovení, ICP-MS

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.